Door Werkgroep Ouderenbeleid PvdA Drenthe op 30 september 2019

Pleidooi van de Werkgroep Ouderenbeleid: maximumsnelheid 100 km/uur

Voor de Werkgroep Ouderenbeleid PvdA Drenthe staat vast dat we als samenleving veel meer moeten doen om onze aarde op termijn leefbaar te houden. Zoals zorgen dat de opwarming van de aarde binnen de perken blijft, het uitputten van de aarde tegengaan en de vervuiling van land en zee terugdringen.

Het lijkt ons niet meer dan redelijk en rechtvaardig dat alle sectoren, die door hun doen en laten medeveroorzaker zijn van de bedreigingen van de leefbaarheid, hun best doen en hun bijdrage leveren om verdere achteruitgang tegen te gaan en waar mogelijk de ontwikkeling in positieve zin om te buigen.

Nog langer talmen en vooral naar anderen wijzen kunnen we ons als samenleving niet meer veroorloven. De recente rapporten van het VN-klimaatpanel IPCC waarschuwen, dat het nog niet te laat is, maar dan is er wereldwijd wel snel een andere, effectieve koers nodig.

Voor de situatie in Nederland is het Klimaatakkoord gesloten, dat op 28 juni jl. openbaar werd. Een goede stap, maar heel veel moet nog verder uitgewerkt en uitgevoerd worden.
De beleving van de situatie werd de laatste maanden indringender, toen de gevolgen duidelijk werden van  de uitspraak van de Raad van State van 29 mei jl. dat het Programma Aanpak Stikstof (PAS) niet langer kan worden gebruikt voor het verlenen van toestemming voor activiteiten die stikstofuitstoot veroorzaken in (de buurt van) kwetsbare Natura 2000-gebieden. Bijna 20.000 projecten vergen heroverweging met alle vertraging van dien. Onder meer de woningbouw wordt getroffen, nu er juist zo’n grote behoefte bestaat aan uitbreiding van het aantal betaalbare nieuwbouwwoningen.

Maatregelen om de uitstoot van kooldioxide en stikstof terug te dringen, kunnen niet vlug genoeg genomen worden. Het tempo waarin deze maatregelen uitgevoerd kunnen worden, verschilt echter sterk.
Een belangrijke maatregel, die zeer snel genomen kan worden en niemand financieel benadeelt, is het flink verlagen van de maximum snelheid op wegen. Dat heeft ook veel andere voordelen, die veelvuldig in de media zijn opgesomd, zoals: een rustiger en minder stressvol verkeersbeeld, betere doorstroming van het verkeer en minder files, veiliger en bij ongevallen gemiddeld minder ernstig letsel, goedkoper in brandstofkosten.
Veel ouderen hebben een grote voorkeur voor een rustiger verkeersbeeld. En het nadeel van langer onderweg zijn is – zeker overdag – in praktijk lang niet zo groot als de tegenstanders ons op theoretische gronden willen doen geloven.

Daarom is de Werkgroep Ouderenbeleid PvdA Drenthe er een groot voorstander van dat de maximumsnelheid op rijkswegen in heel Nederland zo spoedig mogelijk teruggebracht wordt van 130 en 120 tot 100 km/uur en op provinciale wegen van 100 tot 80 km/uur.

Lees ook het artikel ‘De sociale kant aan het Klimaatakkoord’

Werkgroep Ouderenbeleid PvdA Drenthe

Lees over de samenstelling van de werkgroep

Meer over Werkgroep Ouderenbeleid PvdA Drenthe