16 september 2019

De sociale kant aan het Klimaatakkoord

De opstellers van het Klimaatakkoord zijn zich er van bewust dat de grootste uitdaging bij de uitvoering van het Klimaatakkoord “geen technische, financiële of bestuurlijke opgave is, maar een sociale opgave”. De Werkgroep Ouderenbeleid PvdA Drenthe heeft gekeken naar hoe de overheid er voor wil zorgen dat de bevolking meedoet aan de verdere invulling en uitvoering van het Klimaatakkoord. De intenties klinken goed; het komt nu aan op verdere uitwerking en uitvoering. Dat luistert nauw, zoals de grote problemen van de Groningers met het verhelpen van de gevolgen van de aardbevingen laten zien.

Kanttekeningen
De werkgroep plaatst wel enkele kanttekeningen bij de sociale kant aan het Klimaatakkoord, waaronder:

  1. Aan de voorbereiding en totstandkoming van het Klimaatakkoord op 28 juni 2019 hebben heel veel belangengroepen deelgenomen. Maar niet de ‘gewone burger’.
  2. Een belangrijke voorwaarde voor de werkgroep is dat er goede, deskundige, eenduidige en een ieder aansprekende voorlichting moet komen over de noodzaak, over de kosten en over de voor- en nadelen voor de bevolking van de energieomschakeling en de verduurzaming van de gebouwen.
  3. Het kabinet schrijft dat het geen dwang uit wil oefenen, maar de burgers wil verleiden. De term ‘verleiden’ klinkt de werkgroep – gelet op de urgentie – te vrijblijvend in de oren. Het kabinet zou er beter aan doen om zich te richten op het ‘organiseren van betrokkenheid’.
  4. Essentieel vindt de werkgroep het rechtvaardig verdelen van de lusten en lasten van de maatregelen; de woonlasten van burgers mogen er niet door stijgen.
  5. Een grote rol zal de gemeente gaan spelen. Die gaat het overleg met de inwoners vorm geven. Voor de betrokkenheid van de mensen is van belang hoe de gemeente dat doet. Mensen willen graag één loket, één aanspreekbare, onafhankelijke persoon die hen op deskundige wijze adviseert en bijstaat.
  6. Het kabinet spreekt meermalen over het ‘ontzorgen’ van mensen, maar dat blijkt vooral te bestaan uit financiële aanbiedingen zoals subsidies en leningen onder gunstige voorwaarden. De werkgroep vindt dit een wel erg beperkte invulling van de term ‘ontzorging’. Het geheel uit handen van de bewoners nemen – maar wel in samenspraak met hen – van de voorbereiding en de daadwerkelijke werkzaamheden zou bijvoorbeeld ook tot het aanbod van de overheid moeten behoren.
  7. Wanneer de verhuurder van een woning niet mee wil werken aan verduurzaming van de woning en het overgaan op een alternatief voor aardgas, kan dat vanwege de stijgende gasprijs nadelig uitpakken voor de huurder. Het kabinet denkt dat financiële prikkels de verhuurder er toe aan zullen zetten om verbeteringen aan te brengen, maar wat als de verhuurder in de krappe huurmarkt daar niet ontvankelijk voor is?
  8. De werkgroep is van mening dat terdege rekening gehouden moet worden met mensen die snel verstrikt raken in overheid, beleid en zijn regels. Begrijpelijkheid en eenvoud zouden kernwoorden moeten zijn.
  9. Extra aandacht is nodig voor inwoners van hogere leeftijd. Een deel van hen zal namelijk enorm opzien tegen de maatregelen.

Lees het hele artikel van de Werkgroep Ouderenbeleid PvdA Drenthe.

Vervolgbijeenkomst
Het artikel is ingegeven door de inleiding die PvdA Tweede Kamerlid William Moorlag hield tijdens een middagbijeenkomst voor leden van de PvdA in Drenthe op 25 maart jl. Deze bijeenkomst werd door de Werkgroep Ouderenbeleid PvdA Drenthe georganiseerd.
Een vervolg vindt plaats op 28 oktober 2019. Meer hierover is op onze website te vinden.