Ouderenzorg, mensenrechten en humanitaire hulp aan Oekraïne – een verslag

Door Redactie op 9 december 2023

De middagbijeenkomst van 20 oktober voor leden van PvdA Drenthe gaf veel aanleiding tot nadenken, discussie en bewondering.

Ouderenzorg
Inleider Roeli Mossel, bestuurder van de Noord-Nederlandse Coöperatie van Zorgorganisaties, sprak haar grote zorg uit over de toekomst van de ouderenzorg. Een uiterst actueel onderwerp. Zij vindt dat de zorg anders geordend moet worden. Zij brengt dat ook in praktijk bij inwonerinitiatieven in onder meer Hollandscheveld en Vledder. Haar pleidooi voor een andere benadering van de zorg en de discussie die daarop volgde, is hier in te zien.

Werken voor mensenrechten in Rusland en Oekraïne en hulp aan Oekraïne
Van geheel andere orde was het verhaal van Ralph du Long. Hij is internationaal mensenrechtentrainer en hij gaf enkele van zijn bijzondere ervaringen weer bij het werk in Rusland. Hij was ook in Oekraïne tijdens de Maidan-opstand in 2013. Dat heeft er mede toe geleid, dat hij sterk betrokken is bij en ook meegaat met humanitaire transporten naar Oekraïne.
De aanwezigen waren diep onder de indruk van de activiteiten van Ralph en zijn verhaal daarover. Een weergave daarvan is hier in te zien.

Even voorstellen ….
Twee andere bijzondere gasten kregen gelegenheid zich voor te stellen. Gespreksleider Fien Heeringa en (toen nog kandidaat-) Kamerlid Elke Slagt-Tichelman van de combinatie GroenLinks-PvdA. Wat zij vertelden is hier in te zien.

Volgende middagbijeenkomst
De volgende middagbijeenkomst voor leden van PvdA Drenthe staat gepland voor maandagmiddag 15 april 2024 in dorpshuis De Weidehoek in Wijster. Onze Commissaris van de Koning Jetta Klijnsma heeft toegezegd te komen spreken.