Gelukkig, de maximumsnelheid van 100 km/u is ingegaan

Door Redactie op 16 maart 2020

Vandaag is het dan zo ver, de maximumsnelheid op rijkswegen is teruggebracht tot 100 km per uur. Voor veel ouderen is dit een zeer welkome aanpassing, omdat het een rustiger verkeersbeeld oplevert. De Werkgroep Ouderenbeleid PvdA Drenthe heeft enkele maanden geleden voor deze aanpassing gepleit, toen duidelijk werd dat het nodig is om de uitstoot van kooldioxide en stikstof terug te dringen. Maar aanpassing van de maximumsnelheid kent veel meer voordelen zoals ook blijkt uit de video van de Universiteit van Nederland.

Helaas geldt de nieuwe maximumsnelheid niet ’s avonds en ’s nachts. Om de tegenstribbelende VVD tegemoet te komen hebben de andere coalitiepartijen er mee ingestemd dat tussen 19.00 en 6.00 uur de oude maximumsnelheden geldig zijn. Een volledig overzicht geeft de website van Rijkswaterstaat.

De Werkgroep Ouderenbeleid PvdA Drenthe hoopt dat er streng op wordt toegezien dat automobilisten en motorrijders zich aan de nieuwe maximumsnelheid houden. Volgens een bericht in het Algemeen Dagblad wijst de Noorse aanpak uit, dat een krachtig handhavingsbeleid er aan bijdraagt dat de maatschappelijke norm van de Noren zich ontwikkeld heeft in de richting van de wettelijke norm. In het belang van de samenleving zou dit voor Nederland ook een vooruitzicht zijn, dat het waard is voor ogen te houden.

De foto’s zijn overgenomen van de website van Rijkswaterstaat