“Water is het nieuwe, blauwe goud” – een impressie van een bijeenkomst over water

Door Redactie op 25 februari 2023

Klimaatverandering zorgt voor het vaker voorkomen van extreem weer, soms met een teveel aan water, dan weer met een tekort. De verontreinigingen die in de natuur terecht komen, hebben grote gevolgen voor de productie van drinkwater. Het peil van het grondwater wordt soms te laag gehouden, wat voor de natuur nadelig kan zijn. Het kabinet wil dat bodem en water leidend worden bij de verder inrichting van het land. Kortom, alle reden om een middagbijeenkomst te wijden aan water.

Waterschappen staan voor grote opgaven en politieke keuzes

Herman Beerda

Een grote rol spelen de waterschappen in het beheer van het water en in de bescherming tegen het water. Herman Beerda, lid van het dagelijks bestuur van waterschap Noordzijlvest, vertelde voor welke opgaven en keuzes de waterschappen staan. Het mag niet te droog zijn, ook niet te nat en het regenwater moeten we veel meer vasthouden in plaats van zo snel mogelijk afvoeren. Zonder dat dit leidt tot overstromingen van land waar we dit niet willen hebben. Rioolwaterzuivering en het verbeteren van de kwaliteit van het oppervlakte water zijn ook taken van het waterschap. Welke keuzes maakt het bestuur van een waterschap daarbij? Eén ding staat vast: er zijn grotere investeringen nodig opdat de waterschappen hun taken goed kunnen blijven doen.

De waterbedrijven moeten zich extra inspannen om voldoende, goed drinkwater te kunnen blijven leveren

Andries Ophof

De toename van de verontreinigingen in het grond- of rivierwater en soms ook de beschikbaarheid van voldoende, geschikt grond- en rivierwater brengen met zich mee dat waterbedrijven veel meer voorzieningen moeten treffen om drinkwater van hoge kwaliteit te kunnen blijven leveren. Andries Ophof van waterbedrijf WDM, dat drinkwater levert in vrijwel geheel Drenthe, schetste de situatie in Drenthe. Nu heeft Drenthe nog het geluk, dat er grondwater voldoende is en dat de regenval zorgt voor de nodige aanvulling, tenminste als men er in slaagt om het regenwater in de bodem te laten zakken in plaats van af te voeren. Toch moet het waterbedrijf zijn jaarlijkse investeringen verdrievoudigen om aan de eisen te blijven voldoen.

Verkiezingen voor het bestuur van het waterschap

Rein Munniksma

Het waterschapsbestuur zal vanaf 15 maart iets democratischer gevormd worden door vermindering van het aantal ‘geborgde zetels’. Het maakt uit welke partijen zitting hebben in het waterschapsbestuur voor de keuzes die gemaakt moeten worden. Rudy Rabbinge, zelf kandidaat voor een plaats in het waterschapsbestuur, hield de aanwezigen tot slot voor welke keuzes hij maakt.

Geschreven impressie van de bijeenkomst

Van de bijeenkomst, die op 14 november 2022 onder leiding van Rein Munniksma plaats vond, is een impressie gemaakt met een selectie van de belangrijkste aspecten die de sprekers naar voren brachten.  De impressie is hier te downloaden.