Door Redactie op 9 november 2022

Ruimtelijke ontwikkelingen in Drenthe en stikstofbeleid – een impressie

Ruimtelijke ontwikkelingen in Drenthe en het stikstofbeleid bleken – gelet op de opkomst – goede onderwerpen te zijn voor een middagbijeenkomst in hartje zomer. En het wèrd ook een geslaagde bijeenkomst mede dankzij deskundige sprekers en een goede gespreksleider. Als onaangekondigde toegift spraken aan het einde van de bijeenkomst Roelie Goettsch en Yvonne Turenhout de aanwezigen toe.

Bernhard Hanskamp

Bernhard Hanskamp hield een inleiding over enkele kanten van de ruimtelijke ontwikkelingen in Drenthe in de afgelopen decennia. Bernhard is vele jaren in dienst geweest van de provincie Drenthe, waar hij zich bezig hield met de provinciale ruimtelijke ordening. Daarnaast heeft hij er zich door eigen onderzoek verder in verdiept. De rode lijn in zijn inleiding is dat Drenthe zich op een geheel eigen wijze heeft ontwikkeld door een  consequent ruimtelijk beleid van bijvoorbeeld concentratie van nieuwbouw in de grotere plaatsen, waardoor er nog veel open ruimte over is in deze provincie.

Rudy Rabbinge ging daar in zijn inleiding op door en gaf uitleg over de bestuurlijk mechanismen die tot het

Rudy Rabbinge

ruimtelijk ontwikkelingsbeleid leiden. Waarbij landbouw een belangrijk aspect is. Rudy is een internationaal erkende deskundige en emeritus hoogleraar op het gebied van duurzame land- bouw en voedselzekerheid en maakte deel uit van de Commissie Remkes (stikstofproblematiek).

Stikstofvraagstuk
In het tweede deel van zijn inleiding ging Rudy in op het stikstofvraagstuk en de wijze waarop de afgelopen decennia beleid is gevoerd op dat gebied. Hij toonde zich niet gelukkig met de manier waarop het kabinet de stikstofuitstoot wil terugdringen.

Roelie Goettsch

Roelie Goettsch, de nieuwe gewestvoorzitter
Twee dagen voor de bijeenkomst was Roelie Goettsch gekozen tot nieuwe voorzitter van PvdA Drenthe. Zij richtte zich kort tot de aanwezigen, waarbij zij vertelde blij te zijn met zoveel ervaring en deskundigheid binnen de partij in Drenthe.

Yvonne Turenhout, lijsttrekker

Yvonne Turenhout

De kersverse lijsttrekker voor de PvdA bij de komende provinciale verkiezingen stelde zich voor en vertelde dat zij uit een ‘rood’ gezin kwam uit de Bollenstreek en dat zij inmiddels al vele jaren in Drenthe woont en werkt. De afgelopen 15 jaar was zij directeur van CMO Stamm, een kennisinstituut voor Drenthe en Groningen. Enthousiast gaat zij zich inwerken in de vele beleidsgebieden waar de provincie op opereert.

Ton Sleeking

Ton Sleeking, gespreksleider
De voormalige wethouder van Emmen, Ton Sleeking, leidde het gesprek. Gespreksleiders krijgen bij de eerste keer altijd gelegenheid om iets uitgebreider te vertellen over hun levensloop.

Lees hier de Impressie die van de bijeenkomst is geschreven