PvdA Drenthe lanceert Actieplan Aanpak Armoede

27 februari 2023

Op zaterdag 24 februari jl. lanceerde PvdA Drenthe zijn ‘Actieplan Aanpak Armoede’ tijdens een bijeenkomst in Coevorden. Met overtuiging ondertekend door ervaringsdeskundigen, lijsttrekker Yvonne Turenhout, Europarlementariërs Agnes Jongerius en Lara Wolters en Marjan Nijbanning, van de raadsfractie van Coevorden.

“Waar gaat het om?
De prijzen stijgen hard en steeds meer huishoudens hebben moeite om rond te komen. Teveel kinderen groeien op in armoede. Juist in onze provincie wonen bovengemiddeld veel mensen in slecht geïsoleerde huizen, waardoor de hoge energierekening extra hard aankomt. Dat gaat ons aan het hart.

De PvdA Drenthe wil niet accepteren dat steeds meer mensen in armoede terecht komen. We willen dat alle Drenten zeker kunnen zijn van een fatsoenlijk bestaan en perspectief hebben op een goede toekomst. Dat gaat niet vanzelf.
De landelijke overheid en de gemeenten kunnen veel doen tegen armoede, maar ook de provincie kan en moet een bijdrage leveren. Vooral op het gebied van energie, woningbouw, openbaar vervoer en sociale thema’s.

Daarom komt PvdA Drenthe met een actieplan Aanpak Armoede als speerpunt voor het nieuwe provinciebestuur na de verkiezingen.

PvdA Drenthe wil:
1.     Mensen helpen bij het besparen van energie
Door de torenhoge energieprijzen hebben steeds meer mensen moeite met het betalen van hun energierekening. We kunnen geld besparen door het isoleren en verduurzamen van onze woning. Veel mensen willen dit ook, maar hebben daar niet genoeg geld voor.
Vanuit de provincie, gemeenten en corporaties gebeurt al veel, maar er moet een flinke tand bij. Wij willen dat de provincie de inwoners helpt. Dat kan met de volgende maatregelen:

• De provincie helpt met een isolatie- en verduurzamingsoffensief, de slechtste woningen eerst,
    van deur tot deur en van wijk naar wijk. De provincie zorgt dat er goed wordt samengewerkt.
  • De isolatiesubsidieregeling voor mensen met een laag inkomen uitbreiden.
  • Er moeten meer fixteams en energiecoaches komen. Zij helpen mensen hun energierekening
    blijvend te verlagen. Dat kan door het Drents Energieloket meer subsidie te geven.
  • Wij nemen beperkende regelgeving voor energiecoöperaties weg en geven hen voorrang op
    marktpartijen. Energiecoöperaties helpen om energiearmoede te voorkomen omdat de
    opbrengst ervan ten goede komt aan de lokale gemeenschap.
    We kijken samen met de Europese PvdA fractie of we een grootschalig isolatieprogramma kunnen financieren vanuit de Europese Green Deal.

2.     Betaalbare woningen & iedereen een dak boven het hoofd
Veel mensen in armoede kunnen niet kiezen hoe, met wie of waar ze wonen.
De PvdA Drenthe wil dat iedereen in Drenthe betaalbaar en veilig kan wonen. Daarom moet er fors geïnvesteerd worden in de bouw van sociale huurwoningen en betaalbare koopwoningen. Voor jonge starters, voor gezinnen en voor ouderen.
De provincie kan hierin voorop gaan door samen met gemeenten te zorgen voor goede bouwlocaties waar woningcorporaties en ontwikkelaars betaalbare woningen kunnen realiseren. Wat de PvdA betreft slaapt niemand in onze provincie op straat. Daarom moet er ook aandacht zijn voor de groeiende groep dak- en thuislozen.

3.     Alle kinderen kansrijk opgroeien
Teveel kinderen groeien op in armoede. Soms wordt armoede van generatie op generatie doorgegeven. Ouders willen hun kinderen betere kansen geven. Maar krijgen dat zonder hulp niet altijd voor elkaar.
De PvdA Drenthe wil dat de provincie meehelpt om generatiearmoede te voorkomen en te doorbreken. Door succesvolle ondersteuningsprogramma’s als “Kansrijk opgroeien” en “Kansen4Kinderen” als provincie verder te brengen.
Zodat alle kinderen in Drenthe alle kansen krijgen, ongeacht waar hun wiegje heeft gestaan.

4.     Betaalbaar Openbaar Vervoer, ook in de dorpen
Bereikbaarheid is een basisbehoefte. Maar deze basisbehoefte komt voor steeds meer mensen onder druk te staan. Voor mensen met een laag inkomen is het openbaar vervoer heel duur.
Wij vinden dat iedereen in de provincie het OV moet kunnen gebruiken om te reizen naar school, werk of familie.
Hierbij vragen wij speciale aandacht voor de bereikbaarheid van de dorpen. Wij maken het openbaar vervoer goedkoper, speciaal voor de schoolgaande jeugd. We willen dat er meer rekening wordt gehouden met de arbeidsomstandigheden van buschauffeurs, machinisten en conducteurs. Zij hebben recht op een goed salaris en goede werkomstandigheden.

5.      “Niets over ons, zònder ons!”
Als je niet weet wat het werkelijk betekent om in armoede te leven, maak je makkelijk fouten bij het opstellen van beleid of bedenken van regelingen.
Daarom willen wij dat de mensen zelf en ervaringsdeskundigen betrokken worden bij de aanpak van armoede. Zij weten als geen ander wat werkt en wat niet werkt. Door de inzet van ervaringsdeskundigen is inclusief beleid écht mogelijk en brengen we de menselijke maat terug.”

Deze tekst is overgenomen van de website van PvdA Drenthe