Door Werkgroep Ouderenbeleid PvdA Drenthe op 11 juli 2022

Onbenutte inkomensaanvullende bijdragen, waar ouderen aanspraak op kunnen maken

Niet elke inwoner, die in aanmerking komt voor inkomensaanvullende bijdragen, doet daar een beroep op. Dat is jammer, want dat zou juist in deze tijd van koopkrachtdaling veel ellende kunnen voorkomen. Daarom is een actieve benadering van de betrokken ouderen door de gemeente van belang.

De Nationale Ombudsman heeft onderzoek gedaan naar de oorzaken van het niet-gebruik van inkomensvoorzieningen door ouderen in een financieel kwetsbare positie en heeft beschreven wat de overheid kan doen om het niet-gebruik door deze ouderen tegen te gaan. Een flink deel van de aanbevelingen is overigens ook van toepassing voor de hulp aan niet-ouderen, die het niet breed hebben.

De Werkgroep Ouderenbeleid PvdA Drenthe verwijst naar het rapport ‘Met te weinig genoegen nemen’ dat is opgesteld door de Nationale Ombudsman.

Onze suggestie aan de raadsfracties is om het College van Burgemeester en Wethouders van hun gemeente te vragen of het kennis heeft genomen van het rapport en te vragen de aanbevelingen ter harte te nemen, voor zover die betrekking hebben op de mogelijkheden waarover die gemeenten beschikken.

Hier is de samenvatting uit het rapport ‘Met te weinig genoegen nemen’ te lezen. Het volledige rapport is hier op de website van de Nationale Ombudsman te downloaden.

Photo by Kampus Production

Werkgroep Ouderenbeleid PvdA Drenthe

Lees over de samenstelling van de werkgroep

Meer over Werkgroep Ouderenbeleid PvdA Drenthe