Door Redactie op 30 november 2022

Lisa Westerveld (GL): 71 voorstellen voor toegankelijker samenleving voor mensen met een beperking

We schreven het op 1 november jl. al: het toegankelijker maken van de samenleving voor mensen met een beperking gaat te traag en te stroef.

Voorblad van de initiatiefnotaOp 25 november jl. stelde Lisa Westerveld, Tweede Kamerlid van GroenLinks, 71 maatregelen voor die er toe bij kunnen dragen “dat mensen met een handicap volwaardig mee kunnen doen aan de samenleving.” Deze voorgestelde maatregelen zijn opgenomen in haar initiatiefnota ‘Ons land is beperkt’.

Lisa Westerveld stelt: “De samenleving moet zo worden ingericht, dat iedereen kan meedoen. […] In ons land zijn er tal van drempels opgeworpen voor mensen met een beperking. Maar de grootste problemen zijn voor iedereen hetzelfde: er is te weinig begrip, te weinig erkenning en de samenleving is niet toegankelijk. Hierdoor worden mensen met een beperking vaak uitgesloten.”

De voorstellen hebben betrekking op uiteenlopende beleidsterreinen. De voorstellen zullen de basis vormen voor de inbreng van de GroenLinks-fractie in de Kamerdebatten over deze beleidsterreinen.

VN-verdrag Handicap als basis
De voorstellen hebben als basis het VN-verdrag voor de rechten van personen met een handicap, uit 2006. Tien jaar later heeft het parlement ingestemd met de wet, die de bepalingen van het VN-verdrag omzette in Nederlands recht. De grote voortrekkers om het VN-verdrag ook in Nederland van kracht te doen zijn, waren: Otwin van Dijk (zelf rolstoelgebruiker en toenmalig Kamerlid voor de PvdA), Linda Voortman (toenmalig Kamerlid voor Groen Links) en Vera Bergkamp (Kamerlid voor D66).

Wij hopen dat er op het terrein van de verbetering van de toegankelijkheid van de samenleving voor mensen met een beperking, er in de Kamer ook nu weer een grote mate van samenspraak zal plaats vinden tussen de fracties van GroenLinks en PvdA.

Verdere informatie

Lees hier het artikel op de website van GroenLinks over de initiatiefnota

Lees hier de initiatiefnota ‘Ons land is beperkt’

Lees ons artikel van 1 november jl. ‘Tweede Kamer verlangt een meerjarige nationale strategie voor mensen met een beperking’