Door Redactie op 9 augustus 2020

Leeftijdsdiscriminatie bij de bezetting van IC-bedden?

Wie wordt er opgenomen op de ic-afdeling wanneer zich meer patiënten aandienen dan er bedden beschikbaar zijn?  Er wordt in een recente handleiding voor intensive-care artsen voorgesteld om in het uiterste geval jongere patiënten de voorkeur te geven boven oudere.

Foto van Jan Zweens

Jan Zweens (Archieffoto)

Voor Jan Zweens is dit allerminst een uitgemaakte zaak. In zijn artikel Leeftijdsdiscriminatie? neemt hij de argumenten die naar voren zijn gebracht, onder de loep. Zijn slotsom is: “Dit overzicht van argumenten leidt tot de conclusie dat leeftijdsverschil slechts één van de criteria is en waarschijnlijk niet de belangrijkste.”

Discriminatie
Leeftijdsdiscriminatie is bij de wet verboden, zo betoogt Jan Zweens. Onder discriminatie wordt verstaan: het zonder rechtvaardiging anders behandelen, achterstellen of uitsluiten van mensen of (minderheids)groepen. De vraag is dus of er omstandigheden zijn die uitsluiting op grond van leeftijdsverschil in dit geval rechtvaardigen.

Argumenten
Als argumenten om jongeren voorrang te geven worden genoemd:

• Jongeren zullen méér missen van het leven dan ouderen als zij geen behandeling krijgen en sterven. Ouderen hebben immers al meer leven achter zich.
  • Ouderen hebben een kortere levensverwachting dan jongeren.

Zaken als kwaliteit van leven en de sociale betekenis die individuen hebben voor hun naaste omgeving, zijn naar de mening van Jan Zweens van belang om meegewogen te worden.

Loting in plaats van een beslissing op grond van leeftijd?
Waarom is niet gekozen voor loting om te beslissen wie toegelaten wordt tot het laatste ic-bed, dat beschikbaar is? Jan Zweens vermoedt, dat er in de Nederlandse samenleving meer begrip is voor loting dan blijkt uit wat de media hierover melden.

Principiële kwestie
Gelukkig is het tijdens de eerste golf van coronabesmettingen net niet zover gekomen dat er meer patiënten waren die naar de ic-afdeling verwezen werden dan er op dat moment ic-capaciteit beschikbaar was.

Maar het gaat hier om een principiële kwestie. In de eerder genoemde handleiding wordt leeftijdsdiscriminatie genoemd als richtlijn voor beleid. Dat is – voor zover Jan Zweens weet – niet eerder gebeurd. Vandaar zijn artikel Leeftijdsdiscriminatie?, waarin hij dieper op deze materie ingaat.

Lees het artikel Leeftijdsdiscriminatie? van Jan Zweens

Afbeelding van een arts op de startpagina is van Elena Borisova via Pixabay