Job Cohen trapt landelijk PvdA-netwerk ‘Zelfbeschikking & Levenseinde’ af

Door Wil Kerstjens op 29 juni 2022

Job CohenJob Cohen heeft zaterdag 18 juni 2022 het landelijke PvdA-netwerk Zelfbeschikking & Levenseinde afgetrapt. Job Cohen is voorzitter van de Raad van Toezicht van de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE).

Het netwerk heeft zich tot doel gesteld het gesprek over levenseindevraagstukken op gang te brengen binnen de partij. Daarnaast wil zij de Eerste en Tweede Kamerfracties voeden met informatie, kennis en breed gedragen standpunten vanuit de achterban.

Bij het netwerk hebben zich al ruim 40 personen aangemeld met een verschillende achtergrond. Hieronder bevinden zich PvdA’ers die op verschillend niveau in de politiek hebben geacteerd. Ook uit het werkveld waar euthanasie en levenseindevraagstukken spelen zijn vertegenwoordigers aanwezig, net als mensen met een juridische achtergrond.

Gemene deler van de netwerkleden is de zorg die er is dat levenseindevraagstukken bij de PvdA een ondergeschoven kindje lijken. Vanuit die betrokkenheid is er behoefte om hier verandering in te brengen. Met een strategische en inhoudelijke agenda wil het Netwerk Zelfbeschikking & Levenseinde hier de komende tijd aan gaan werken.

Agnes WolbertDe bijeenkomst werd afgesloten door Agnes Wolbert, voormalig Tweede Kamerlid voor de PvdA en oud-directeur van de NVVE, en nu lid van het netwerk. Zij sprak de verwachting uit dat het netwerk de PvdA verder zal brengen op het gebied van levenseindevraagstukken. Gestreefd wordt naar wet- en regelgeving die zijn ankerpunten vindt in de sociaaldemocratie en een waardig levenseinde voor iedereen mogelijk maakt.

Meer informatie

• Klik hier om meer te lezen op de website van het PvdA-netwerk Zelfbeschikking & Levenseinde
  • Bovenstaande tekst is afgeleid van een persbericht van het netwerk.
Wil Kerstjens

Even voorstellen. Nadat ik vele jaren actief ben geweest binnen het bestuur van afdeling Meppel, tevens fractievolger, werd het tijd voor iets anders. 4 jaar als waterschap bestuurder voor de PvdA. Respectievelijk 1 jaar als AB lid van Reest en Wieden en na de fusie 3 jaar als commissielid bij WDOD ( Waterschap Drents Overijsselse

Meer over Wil Kerstjens