Door Redactie op 18 juli 2019

Hendrikus Loof met ‘vriendelijke schoten voor de boeg’

‘Versterking van de kwaliteit van het leven, wonen en werken in Drenthe’ is de meetlat waarlangs de PvdA-Statenfractie de provinciale begroting voor 2020 wil leggen. Dat zei Hendrikus Loof op 3 juli 2019 bij de behandeling van de provinciale Voorjaarnota 2019 in Provinciale Staten van Drenthe. Hij gaf een reeks ‘vriendelijke schoten voor de boeg’ voor de sociale agenda van de provincie:

Gewenste inhoud van de sociale agenda

1. De instelling van een Adviesraad Toegankelijkheid, die Gedeputeerde en Provinciale Staten gevraagd en ongevraagd van adviezen voorziet over voorgenomen beleid of uitvoering van beleid. Het begrip toegankelijkheid is een breed begrip maar er wordt ook steeds meer aan verbonden, zoals oud kunnen worden in je eigen veilige woning. Hoe staat het b.v met ‘uitgankelijkheid’ van gebouwen en woningen bij noodsituaties?
  2. Met kracht bestrijden van de laaggeletterdheid. Laaggeletterdheid is een belangrijke oorzaak van de sociaaleconomische tweedeling in de maatschappij en moet worden opgelost. Het aantal trajecten om taalvaardigheden te verbeteren zou wat de PvdA betreft flink mogen toenemen.
  3. Initiatieven ontplooien om de spreiding en bereikbaarheid van medische diensten in de provincie op peil te houden. Bijvoorbeeld door te onderzoeken of het inkopen van universitaire opleidingsplaatsen voor toekomstige medici die zich voor langere tijd aan Drenthe verbinden, tot de mogelijkheden behoort.
  4. Meer kansen creëren voor sportbeoefening door een regionale Sport Toekomst Verkenning. Deze kan uiteindelijk tot een provinciale visie en mogelijk een provinciaal sportakkoord leiden.
  5. Stimuleren van cultuur. Zowel wat betreft het consumeren daarvan als het produceren daarvan. Bijvoorbeeld door talentontwikkeling te stimuleren.

Hendrikus Loof wees op de mogelijke gevolgen van de minder goede financiele vooruitzichten van gemeenten. “Als gemeentes gedwongen worden om bijvoorbeeld op het sociaal domein, sport of zorg te bezuinigen dan komt de sociale agenda als geheel niet van de grond.” Hij roept “het College dan ook op de reguliere contacten intensief voort te zetten en samen op te trekken richting politiek Den Haag waar voor een belangrijk deel de sleutel ligt voor het oplossen van de gemeentelijke problemen.”

IJkpunten van de PvdA bij uitvoering van het Klimaatakkoord

“Voor de PvdA telt in het bijzonder dat een eerlijke verdeling van lusten en lasten gekoppeld aan draagvlak en participatie belangrijke ijkpunten zijn. Evenals een woonlastenneutrale uitvoering. We kunnen ons goed voorstellen dat we voor de komende jaren een energietransitiefonds instellen dat ons, maar in het bijzonder onze inwoners en het MKB, gaat helpen bij de uitvoering van het Klimaatakkoord.
En ten slotte blijven wij ook aandacht vragen voor het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed zoals sportaccommodaties en dorpshuizen.”

Lees de volledige inbreng van Hendrikus Loof bij de behandeling van de Voorjaarsnota op 3 juli 2019