De energie-omslag van verschillende kanten belicht

Door Redactie op 26 november 2019

De energie-omslag in de komende decennia krijgt door de stikstofproblematiek even wat minder media-aandacht, maar ondertussen zijn vele betrokken overheden, instanties en bedrijven zich er intensief op aan het voorbereiden, zo bleek tijdens een bijeenkomst op 28 oktober. Een kleine greep uit de inleidingen:

De optimale duurzame energie-mix
Voor een gebied als Drenthe zijn er volgens Eddy Veenstra, algemeen directeur van RENDO, een combinatie van drie hoofdoplossingen  nodig om grootschalig het aardgas te vervangen:

• warmte via het warmtenet; dat is in het dunbevolkte Drenthe op een beperkt aantal plaatsen rendabel te maken;
  • energie door zonnepanelen en in veel mindere mate windmolens; de capaciteit van het landelijke elektriciteitsnet is voorlopig te laag om hier zeer uitgebreid op in te zetten;
  • duurzaam groen gas; gas uit bijv. afval, mest, maar ook van groen waterstof; daarmee kan het bestaande gasnet gebruikt worden, wat veel geld uitspaart.

Er zijn veel onderzoek en proeven gaande om alternatieven voor aardgas verder te ontwikkelen. RENDO verwacht dat waterstof een voornaam aandeel zal krijgen in de energie die de komende decennia geleverd zal worden.

De gewenste Drentse aanpak volgens PvdA Drenthe
De energie-omslag moet haalbaar, betaalbaar en realistisch zijn, zo staat ook in het Drentse coalitieakkoord. De Drentse PvdA-fractie heeft daar recent de aandachtspunten: collectief, coöperatief en toegankelijk aan toegevoegd, zo betoogt Peter Zwiers, woordvoerder van de PvdA Statenfractie.

• Collectief: De aanpak per wijk of dorp is het beste, zodat niet ieder individu het zelf uit moet gaan zoeken.
  • Coöperatief: De inwoners moeten zelf eigenaar kunnen zijn van zijn energievoorziening; bijvoorbeeld door energiecoöperaties;
  • Toegankelijk: Elke individuele vraag moet ook individueel beantwoord kunnen worden.

“Vaak zijn grote projectontwikkelaars eigenaar van de energieopwekking. Alle lusten vloeien de provincie uit en wij hebben te maken met boze burgers. Dat willen wij echt keren,” aldus Peter Zwiers.

Foto van de inleiders en gespreksleider

Van rechts naar links: Gespreksleider Ali Edelenbosch, William Moorlag, Eddy Veenstra, Peter Zwiers en Metze Geertsma

Het initiatief van PvdA Borger-Odoorn
Gemeenteraadslid Metze Geertsma licht toe hoe met een actieve deelname van de gemeente ook woningbezitters met een laag inkomen zonder extra financiële lasten kunnen investeren in duurzaamheid; met de besparing in uitgaven voor energie kunnen de eigenaren de kosten van die investering gedurende een lange periode terug betalen. De gemeenteraad heeft met het initiatief ingestemd en het is nu aan B & W om hier uitvoering aan te geven.

De inzet van de PvdA Kamerfractie
Tweede Kamerlid William Moorlag ging in op de sociaal-culturele aspecten van de energie-omslag. Enkele van zijn uitspraken:
“Mensen moeten het ervaren als vooruitgang. Mensen die goed zijn opgeleid, voldoende geld hebben en het zelf kunnen organiseren, redden zich wel. Maar wij moeten opkomen voor de mensen die dat niet kunnen, die leiden aan keuzestress en die er geen geld voor hebben. Daar moeten we ons in de Kamer hard voor maken.”
“Er is een hele krachtige ruimtelijke ordening en overheidsregie nodig om greep te houden op de ontwikkelingen.”

Lees hier het uitgebreide verslag van de bijeenkomst.
In dit verslag zijn verwijzingen (‘links’) opgenomen naar:

• de presentatie van Eddy Veenstra
  • de presentatie van Peter Zwiers
  • het voorstel van PvdA Borger-Odoorn
  • de selectie van 28 foto’s, die tijdens de bijeenkomst zijn gemaakt.

Zie hier ook de toelichting bij de aankondiging van de bijeenkomst