Door Albert Huizing op 5 januari 2022

Compliment aan Marjolein Moorman voor haar Wibautlezing

Op 27 november 2021 hield de Amsterdamse wethouder Marjolein Moorman de 19e Wibautlezing. Onderwerp was het verkleinen van de  kansenongelijkheid, toegespitst op het onderwijs. Maar gaandeweg de lezing werd de strekking breder. Met uitspraken als:

• “Het moet socialer en democratischer. Sociaal democratischer dus.”
  • “Het doel van een samenleving moet niet economische groei zijn, maar maatschappelijk welzijn en welbevinden. En een kansrijk leven voor iedereen.”
  • “Ons ideaal moet niet zijn om iedereen zo hard mogelijk te laten streven om bovenaan de ladder te komen. Het onderwijs hoort geen wedstrijd te zijn, het leven geen race met winnaars en verliezers. Degene die economisch succes heeft is niet beter, meer waard of hoger dan degene die economisch minder succesvol is. Dus weg met die ladder, en waarderen wat van waarde is. Dát is samenleven!”

De Werkgroep Ouderenbeleid PvdA Drenthe heeft grote waardering voor de inhoud van deze Wibautlezing. Die waardering is overgebracht door middel van onderstaande brief aan Marjolein Moorman.

Foto van Marjolein Moorman

Marjolein Moorman

Aan mevrouw Marjolein Moorman

Wethouder van onderwijs, armoede en inburgering in Amsterdam.

Drenthe, 5 januari 2022.

Geachte mevrouw Moorman,

De werkgroep ouderenbeleid van de Partij van de Arbeid in Drenthe heeft met veel instemming kennisgenomen van de door u op 27 november 2021 uitgesproken Negentiende Wibautlezing met als onderwerp: “Een oneerlijke wedstrijd”.

De problematiek zoals u die heeft verwoord geldt natuurlijk niet specifiek voor Amsterdam. Dit speelt ook elders in het land en zeker in delen van Drenthe, maar dan op kleinere schaal.

Het waardevolle van uw bijdrage is dat u naast het signaleren van problemen tevens oplossingen aandraagt. Dat is bijzonder omdat het om onderwerpen gaat waar wel veel over gediscussieerd wordt, maar dat het daar dan ook bij blijft, al blijven uitzonderingen de regel bevestigen.

Hoewel het onderwerp niet direct op haar terrein ligt wil werkgroep ouderenbeleid u toch complementeren met uw aanpak en u veel succes toewensen bij het verder uitvoeren uw beleid.

Met vriendelijke groet,

Namens de werkgroep ouderenbeleid van de Partij van de Arbeid in Drenthe,

Albert Huizing, voorzitter

De opname en de tekst van de Wibautlezing zijn hier te vinden op de website van PvdA Amsterdam