13 februari 2020

Bijeenkomst over volkshuisvestingsbeleid op 21 februari met o.a. Henk Nijboer

Wonen is een recht. Goed wonen is een rechtvaardig verlangen van iedere Nederlander.

Maar wat zien we? Mensen met een middeninkomen kunnen vaak geen passende woning huren of kopen. Jongeren hebben grote moeite met het vinden van betaalbare woonruimte. Lange wachttijden voor een sociale woning. Woekerprijzen voor koopwoningen. Probleemwijken met sociale woningbouw die hard achteruit gaan. Te weinig nieuwbouwwoningen.

Het huidige beleid op het gebied van wonen ruimt deze wantoestanden niet uit de weg. Wat moet er gebeuren om het volkshuisvestingsbeleid weer in het goede spoor te krijgen?

Henk Nijboer
Henk Nijboer komt op vrijdagmiddag 21 februari naar het dorpshuis De Weidehoek in Wijster om een toelichting te geven op de ideeën en plannen van onze Tweede Kamerfractie en om met de aanwezigen van gedachten te wisselen.

Henk is fractiewoordvoerder op het gebied van wonen en heeft vorig jaar een initiatiefnota ingediend bij de Tweede Kamer met tal van maatregelen om de volkshuisvesting te verbeteren. De initiatiefnota is hier te downloaden.

Volkshuisvestingsbeleid in Drenthe
Het gaat op de bijeenkomst niet alleen over het landelijke volkshuisvestingsbeleid, maar ook over een passend volkshuisvestingsbeleid voor Drenthe. Beleid dat nodig is om de problemen die zich in onze provincie afspelen, het hoofd te bieden.

Na de inleiding van Henk Nijboer en de discussie daarover met de aanwezigen, worden de volgende 5 betrokkenen uit Drenthe gevraagd hun mening geven over de situatie in onze provincie:

• Bert Moormann, directeur-bestuurder van woningcorporatie Domesta.
  • Joop Brink, wethouder in Coevorden van o.a. coördinatie sociaal domein.
  • Hendrikus Loof, voorzitter PvdA – Statenfractie.
  • Wietze de Wind, raadslid van gemeente Noordenveld
  • Jacob Bruintjes, voorzitter van Gewest Drenthe van de PvdA

Daar kunnen de andere aanwezigen uiteraard ook op reageren.

Alle leden van de PvdA in Drenthe kunnen zich voor de bijeenkomst aanmelden door een e-mail te sturen aan Albert Huizing. Zij hebben alle via een e-mail-bericht van 13 februari de uitnodiging voor de bijeenkomst ontvangen.

De bijeenkomst wordt onder de vlag van het bestuur van het PvdA-Gewest Drenthe georganiseerd door de Werkgroep Ouderenbeleid PvdA Drenthe.