Veel om over na te denken tijdens middagbijeenkomst voor oudere PvdA-ers in Drenthe

Door Redactie op 6 mei 2018

De middagbijeenkomsten voor oudere PvdA-ers in Drenthe zijn er voor de gezelligheid en ontmoeting, maar ook om er iets op te steken. Aan dat laatste was geen gebrek tijdens de geslaagde en goed bezochte bijeenkomst op 26 maart 2018 in dorpshuis De Weidehoek in Wijster.

De inleider vóór de pauze was James van Lidth de Jeude, voormalig wethouder van Utrecht en burgemeester van Deventer, over hoe het met de solidariteit in het pensioenstelsel en in de zorg in de toekomst zal gaan. Met – voor een PvdA-er – gedurfde uitspraken, zoals dat de AOW-leeftijd best terug kan naar 65 jaar.

Jacob Bruintjes, voorzitter van PvdA Drenthe en vele jaren daarvóór wethouder van Borger-Odoorn, had de uitslagen van de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart al diepgaand geanalyseerd en kwam na de pauze tot opvallende conclusies. Eén van de conclusies was dat in 11 van de 12 Drentse gemeenten de PvdA meer stemmen had vergaard dan tijdens de Kamerverkiezingen in 2017. Ondanks het verlies ten opzichte van de vorige gemeenteraadsverkiezingen in 2014 was er nu tenminste een opgaande lijn vergeleken met 2017.

Bert Damming, de vroegere wethouder van De Wolden, was gespreksleider. Ter introductie vertelde hij onder andere veel over zijn grootouders en vooral zijn vader, die op een gegeven moment lid was van het dagelijks bestuur van de FNV en Eerste Kamerlid.

Van de bijeenkomst is een impressie gemaakt, die dit keer veel weg heeft van een kort verslag op hoofdlijnen. In de impressie zijn verwijzingen opgenomen naar de geschreven inleiding van James van Lidth de Jeude en naar een websiteartikel van Jacob Bruintjes over de uitslag van de verkiezingen.
In de impressie is ook een link opgenomen naar 21 foto’s die op 26 maart zijn gemaakt.

Lees de Impressie van de middagbijeenkomst van 26 maart 2018

Op de foto bovenaan dit artikel v.l.n.r.: Jacob Bruintjes, James van Lidth de Jeude, Bert Damming en Albert Huizing, voorzitter van de organiserende Werkgroep Ouderenbeleid PvdA Drenthe.