Door Redactie op 28 januari 2017

Roep om meer schone, openbare toiletten

“Patiëntenverenigingen willen meer openbare toiletten.” Dat meldde de NOS op 26 januari 2017. De Maag Darm Lever Stichting organiseerde een bijeenkomst van beleidsmakers, patiëntgroepen en commerciële partijen. Zij bespraken initiatieven om te komen tot verbetering. De Stichting vindt dat de urgentie van het toiletprobleem enorm onderschat wordt.

“Goede openbare sanitaire voorzieningen zijn zelden onderdeel van discussies over aantrekkelijke binnensteden. Maar ze zijn broodnodig, want de toename van ouderen en chronisch buikpatiënten in onze samenleving vraagt juist om toegankelijke openbare ruimtes en winkelgebieden waar service hoog in het vaandel staat.”

De Maag Darm Lever Stichting wijst er op mensen die veelvuldig gebruik moeten maken van het toilet, soms aarzelen om er op uit te trekken door de onzekerheid of er onderweg voldoende passende toiletten beschikbaar zijn.

De Stichting pleit er voor dat winkels met een sticker kenbaar maken dat passanten er gebruik kunnen maken van het toilet. Het is niet bekend in hoeverre winkels aan deze actie meedoen.

Lees meer op de website van de Maag Darm Lever Stichting