“Naast digitaal ook andere manier voor contact met overheid nodig”
“Digitaal is prima, maar er zijn groepen mensen die vaak wat zwakker zijn in de samenleving, die moeten op een andere manier met de overheid contact kunnen maken”. Dit zei Reinier van Zutphen, de Nationale Ombudsman gisteren in Nieuwsuur.
Onderwerp van gesprek was het verdwijnen van de ‘blauwe envelop’. Staatssecretaris Wiebes wil in de komende jaren een volledige digitalisering van het contact tussen Belastingdienst en burgers realiseren. Daar zijn veel protesten tegen gerezen. De Werkgroep Ouderenbeleid PvdA Drenthe heeft zich eveneens tot de Nationale Ombudsman gewend en gewezen op de nadelen voor mensen die de computer niet (goed) kunnen bedienen. De Werkgroep is dan ook zeer ingenomen met de uitspraak van de heer Van Zutphen.
De Nationale Ombudsman is in november vorig jaar een onderzoek gestart naar andere mogelijkheden voor de Belastingdienst om contact te onderhouden met de burgers. Vooruitlopend op het rapport, dat binnenkort wordt uitgebracht, neemt hij nu al afstand van het beleid van de staatssecretaris door te stellen dat er bij alle grote digitaliseringsprojecten ook andere manieren dan digitaal moeten zijn in het contact tussen overheid en burgers.
De staatssecretaris heeft in de Tweede Kamer toegezegd de discussie met de Kamer voort te zetten na het uitkomen van het rapport van de Nationale Ombudsman.
Bekijk de uitzending van Nieuwsuur