Door Redactie op 17 maart 2021

Een Tijdsbeeld – de Werkgroep Ouderenbeleid in een bijzonder jaar

Een Tijdsbeeld is een inhoudelijke terugblik op hoe de Werkgroep Ouderenbeleid PvdA Drenthe heeft gereageerd op en heeft gehandeld in de coronacrisis, die in maart 2020 begon.

Aanvankelijk wachtend op het voorbijgaan van de eerste golf. Daarna een voorzichtige herstart van de bijeenkomsten, maar vanaf het begin van de tweede golf zijn de bijeenkomsten de rest van het jaar achterwege gebleven.
Om toch de groepsbinding in stand te houden, is het e-mail-verkeer in stand gebleven; telefonische contacten en wenskaarten hebben er ook toe bijgedragen.

Kern van de activiteiten van de werkgroep is het bespreken van onderwerpen, die voor de ouderen van belang (kunnen) zijn en het uitdragen van de gevormde standpunten. Enkele van de voorgenomen activiteiten heeft de werkgroep door moeten schuiven naar betere tijden. Zoals het organiseren van 2 middagbijeenkomsten voor alle leden van de PvdA in Drenthe.

Voor andere activiteiten is vooral gebruik gemaakt van e-mail. Daartoe behoort ook het becommentariëren van landelijke en provinciale beleidsdocumenten, die voor ouderen van belang kunnen zijn. De opvattingen van de opstellers van deze documenten sporen niet altijd met de ideeën van de werkgroep over wat voor ouderen het beste is. Er wordt vaak beleid gemaakt voor en over ouderen, zonder dat de ouderen zelf hun ideeën in hebben kunnen brengen. De werkgroep heeft daarom in de loop van 2020 enkele zeer kritische reacties geschreven.

Het jaarverslag geeft geen droge opsomming van feiten, maar schetst vooral een tijdsbeeld. Gesymboliseerd door de afbeelding op het voorblad waarbij de leden van de werkgroep beeldschermoverleg voeren. Voor vele werkgroepleden een nieuw wijze van overleggen, waartoe aan het einde van 2020 besloten werd. De leden konden niet langer wachten op de dag waarop vergaderingen weer zouden worden toegestaan.

Lees hier het jaarverslag 2020 van de Werkgroep Ouderenbeleid PvdA Drenthe