‘Digitale overheid is voor veel Nederlanders een uitdaging’
Voor alle overheidszaken die burgers digitaal kunnen regelen, moet een volwaardig niet-digitaal alternatief bestaan. Dat staat in een van de passages in het GL-PvdA-verkiezingsprogramma. Het regeringsrapport ‘Wie bereikt de (Rijks)overheid niet?’ bevestigt dat het niet-digitale alternatief hard nodig is. Uit het rapport blijkt dat maar liefst 4,5 miljoen Nederlanders niet over voldoende digitale vaardigheden beschikken.
Informatiepunt digitale overheid
Barbara Kathmann (foto), Tweede Kamerlid voor de PvdA, vroeg demissionair staatssecretaris Van Huffelen (onder meer digitale zaken) hoe zij tegen dit probleem aan kijkt. En: welke mogelijkheden ziet de staatssecretaris om de groepen die vaak moeite hebben met digitale overheidscommunicatie te helpen?
Ook Van Huffelen vindt dat voor wie het lastig vindt om digitaal te communiceren met de overheid, altijd “een andere manier om in contact te treden met publieke dienstverleners” moet zijn. Voor dat alternatief verwijst de staatssecretaris naar het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) in de bibliotheek in de buurt. Daarnaast krijgen gemeenten 80 miljoen euro per jaar voor het aanbieden van cursussen basisvaardigheden aan volwassenen in bibliotheken en buurthuizen.
Bereik vergroten
Kathmann vroeg daarop of het aantal Informatiepunten Digitale Overheid voldoende is. Volgens Van Huffelen is dat het geval; zij wijst op het landelijk dekkend netwerk van IDO’s. Het bereik daarvan wil zij vergroten door “een regierol bij gemeenten te beleggen en te stimuleren dat er ook IDO’s worden ingericht buiten de muren van de bibliotheek, bijvoorbeeld bij wijk- en buurthuizen”. Hoe dat precies vorm moet krijgen en moet worden gefinancierd, is onduidelijk.
De staatssecretaris begrijpt dat het gebruik van DigiD voor veel mensen ingewikkeld is. Naarmate de veiligheidseisen voor het vaststellen van identiteit hoger werden, kwam dat de toegankelijkheid niet ten goede. Met updates moet DigiD in de nabije toekomst gemakkelijker te gebruiken worden.
Hardnekkig probleem
De Werkgroep Ouderenbeleid PvdA Drenthe vindt het zeer terecht dat Barbara Kathmann aandacht heeft besteedt aan dit probleem. Nog te veel personen binnen en buiten de overheid die informatie beschikbaar willen stellen of die van burgers verlangen dat zij digitaal contact met hen opnemen, zien over het hoofd of bagatelliseren dat het voor veel mensen lastig of onmogelijk is om op deze manier te communiceren.
Cursussen kunnen digitale vaardigheden voor een deel van deze mensen verbeteren, maar zeker niet voor allen. Er blijven veel mensen over, die niet (meer) goed overweg kunnen met internet en e-mail, mede door de nauwelijks bij te houden onstuimige ontwikkelingen op dit terrein.
Bovenstaande tekst tot aan ‘Hardnekkig probleem’ is grotendeels overgenomen van een artikel dat Ton Langenhuyzen (senior beleidsmedewerker van het Centrum voor Lokaal Bestuur) op 6 oktober 2023 heeft geschreven op de website van het Centrum voor Lokaal Bestuur.
De foto is overgenomen van Pexels