“Als de wind van verandering waait, bouwen sommige mensen muren en anderen windmolens.”

Door Redactie op 20 januari 2019

Het was één van de uitspraken van Jan Kloosterman uit Buitenpost tijdens de middagbijenkomst voor oudere PvdA-leden uit Drenthe vorig najaar. De Werkgroep Ouderenbeleid PvdA Drenthe had Jan uitgenodigd om zijn mening te geven over de bijdragen die ouderen aan de samenleving kunnen en misschien zouden moeten leveren. Gespreksleider Tryntsje Slagman vatte de mening van Jan als volgt samen: “Als je gaat stil zitten en niet van je stoel afkomt, dan komt het niet goed met jou en dan komt het ook niet goed met de wereld om je heen.”

Eén van de manieren om als oudere actief te blijven of aan iets nieuws te beginnen, is je bezig houden met cultuur en kunst. Poldy Koot, directeur van Podium Zuidhaege in Assen en daarnaast creatief-dynamisch coach, hield een inleiding over wat cultuur voor de ouder wordende mens kan betekenen. Een inspirerend verhaal dat tot nadenken stemt.

Foto van Tryntsje Slagman

Tryntsje Slagman

Foto van Poldy Koot

Poldy Koot

Foto van Jan Kloosterman

Jan Kloosterman

Cultuur en kunst

“Eigenlijk kom je met kunst tot de essentie van wie je bent. Het zegt iets over jou als persoon.” Dat is wat Poldy Koot zo aantrekt in kunst.
Kunst en cultuur kunnen voor ouderen van belang zijn. Uit wetenschappelijke studies blijkt onder meer dat:

• Die goed zijn voor welzijn en gezondheid
  • Die het sociaal netwerk vergroten
  • Ouderen veel ambitie hebben om zichzelf te ontwikkelen.

Poldy ging in op de rol van het rijk en van de gemeenten om te bevorderen dat kunst en cultuur toegankelijker worden voor ouderen. Zij vertelde over Podium Zuidhaege, een instelling, die ouderen vele mogelijkheden biedt deel te nemen aan allerlei vormen van cultuur en kunst.

Bijdragen van ouderen aan de samenleving
“Wij  – ouderen – moeten met al onze kennis en bekwaamheid onze schouders durven zetten onder de zaken die nu spelen en die voor ons van belang zijn. Anderen om ons heen meetrekken, niet door mails te sturen maar door aan te bellen en te vragen of ze mee willen (doen).” Jan Kloosterman ziet veel ouderen zich terugtrekken, een muur om zich heen bouwen. Zij doen weinig meer met de kennis en ervaring, die zij hebben opgedaan. Hij vindt dat jammer. De samenleving heeft hen nodig.

Overhalen mee te doen
Een deel van de ouderen is al actief. Maar hoe haal je mensen over om mee te doen, die niet actief zijn en het misschien wel zouden kunnen en willen, als zij op de hoogte zijn van de mogelijkheden. Dat is lastig, maar zowel Poldy Koot als Jan Kloosterman doen hun best. Aan de ene kant is het een kwestie van laten weten dat iets er is; aan de andere kant helpt de persoonlijke benadering.

Gespreksleider
Tryntsje Slagman zorgde voor het goed verlopen van de bijeenkomst. Bij aanvang vertelde zij kort over haar afkomst en loopbaan. Zij is werkzaam geweest in de 3 noordelijke provincies en is opgeklommen “van kleuterjuf tot burgemeester”.

Impressie van de bijeenkomst
Het besprokene is uitgebreider weergegeven in de impressie van de bijeenkomst. Deze is hier te lezen.
In de impressie is ook een link opgenomen naar de 22 foto’s, die tijdens de bijeenkomst genomen zijn en waarvan enkele op deze webpagina te zien zijn.